Pages

Wednesday, July 20, 2011

Detik Tika dan Masa...


Duduk di suatu sudut...ty merenung ke dasar putih..memikirkan..siapakah aku...bagaimana aku lahir di bumi...siapa yang merancang perjalananku..kenapa manusia punya pelbagai sifat, bentuk dan rupa...mengapa adanya akal dan fikiran...perlukah langit dan bumi....adakah penting matahari dan hujan....siapa yang mengatur segalanya....siapa yang mampu menjadikan segalanya ini terjadi....MasyaAllah...Astaghfirullahalazim....Islamkah aku....dengan bertanyakan Qada' dan Qadar....

namun dinding putih itu tiada coraknya...apakah aku yang perlu melakar corak itu?....jika benar...lakaran apakah yang harus aku lakarkan.....sukarnya memastikan itu lakaran yang akan kekal selamanya...

32 tahun aku menempuh pelbagai onak dan duri...mengenal apa itu kehidupan...dulu kini dan selamanya....setiap detik cuba ku imbas sehingga ke saat ini....siapa aku....persoalan ini bermain dari fikiran ku memusing mencari jawapan yang pasti....ada soalan yang boleh ku jawab...ada soalan yang kubiarkan tergantung untuk ku nilai dan ku tapis...

apakah ku kesal pada apa yang ku tempuh??...tidak adil jika ku katakan semua nya duka....dan tidak wajar ku katakan segalanya bahagia....yang mana berat jika ku timbang?....arrrgghhhh...sukarnya cari persoalan...

pernah ty tertanya-tanya...kenapa insan2 di sekeliling ty tidak merasakan apa yang ty rasa...tidak menempuh apa yang ty tempuh...baguskah mereka...burukkah aku???....namun melihat dari refleks cermin yang ty renung...sama jua duka suka mereka...sama seperti orang lain...

perlukah ty tanyakan adil atau tidak?....detik semakin hampir...ku menghitung saat yang mungkin pada sesetengah mereka sesuatu yang dinantikan....tetapi aku tidak merasakan tarikh itu satu yang menggembirakan...kerana pasti pada tarikh itu akan ada duka yang tercatit sekali lagi.....apa pun ku bersyukur...32 tahun semakin berlalu......penuh cerita.....

Saturday, July 2, 2011

ONCE AGAIN....


"...andai ku tahu jika aku jadi begini...ingin ku berpaling...ingin ku melangkah...teka teki dalam benak fikiran...cinta meracun diri...senyum tiba bahagia...belaianmu menjadi igauan ku...rindu pada yang tersayang..kasih ku pupuk ke akhir hayat...bahagia di bina lahirnya zuriat...cerita menyatakan...dialah hasil cinta kita...namun kau pergi tanpa ku rela..dalam paksa ku menzalimi dalam hukuman...kau ku buang dalam lipatan sejarah...tiba hadir kau menyentap jiwa...lantaran kebenaran terungkai...aku terkesima...Ya Allah..mana mungkin ku hapuskan kenangan kerana dia yang bersatu dengan ku....maka lahirlah darah dan daging...tapi masa tidak dapat dikembalikan...aku redha dan pasrah...sekali lagi cinta itu milik kita..."

sebaik saja post artikel ni..ty actually baru balik dari menonton filem Sekali Lagi....memang dalam jangkauan perancangan nak menonton..atas sebab Shaheizy Sam...tapi jua disebabkan trailer filem yang menarik hati bagai diragut beg Prada untuk pergi menonton...melepaskan dingin sejuk malam dalam panggung..tak sabar menantikan filem ditayangkan....berbekalkan twister dan ice lemon tea...siap la...dalam fikiran dah tercacar baris ayat untuk ty layarkan pada blog sepi ku ini.

jujur ty katakan...tiada satu pun jangkaan ty pada filem ini menjadi...teka punya teka..agak punya agak..semua tak betul...permainan filem melayu selalunya mudah untuk ty ramal...tetapi tidak untuk kali ini. Waima filem cinta bukan hari ini dihasilkan...sebelum2 ini pun dah beratus filem genre cinta komedi pernah ty tonton....namun apakah yang ty kata beda??? dari kaca mata ty...berlayarkan imbasan cahaya di kain putih....secebis coretan mengenai filem 'Sekali Lagi'...ty kongsikan bersama anda....

Arman...Sheila...jatuh cinta pandang pertama...(indah kenangan ku bersama dia).....di usia muda merasai kasih dan cinta seperti orang lain....namun ternyata...tentangan keluarga menyebabkan mereka memilih untuk hidup sendiri...Garapan jalan cerita yang diselangi dengan masa depan, masa lepas dan masa sekarang menjadikan filem tersebut membawa isi yang begitu pekat dalam otak ty....

ty jangka mama arman (kartina) yang menjadi dalang penghalang...rupanya tidak....ku pikir arman kemalangan bersama wanita yang dicuranginya...rupanya tidak....ku rasakan dia bakal bersama....rupanya separuh2...itulah antara mainan watak yang ty cipta sepanjang ty menonton filem tersebut...ternyata semua itu tidak terjadi....

bangkitnya filem cinta komedi ini sangat ringan dan sesuai bangat ditonton oleh seluruh lapisan masyarakat....banyak isu2 positif...contoh2 teladan yang baik dipersembahkan...slot2 tersebut memberi impak yang bagus dalam filem sebegini...pujian ikhlas yang menyentuh hati ty bila watak amy diperlihatkan...cute sungguh amy sehingga ty memuji kecerdikan amy (mia sara nasuha) dimana ty merasakan...she's can be one of the best actress one day...

ada desas-desus merasakan ending part tak berapa best...tak seperti yang dijangkakan...but once...my friend pernah bisik to me....ada sebab kenapa itu semua perlu berakhir sebegitu...we just have to be positif......so..menyokong dan mendokong...kita perlu tahu...biarpun susah nak berlakon...susah jugak nak mengarah...susah jugak nak cari duit pergi tengok wayang...tapi still...kalu kita hargai..segalanya berbaloi...

tahniah...kepada pujaan hati ku...u're the best....

Friday, July 1, 2011

Bertandang dokek Nogori...

Tak lapok dek hujan...tak lokang dek paneh...haaa...punyolah lamo nak hupload posting...maklumlah den sojak duo monjak ni busy memanjang....sampaikan dah tak tahu busy dek apo....berdecet-decet bunyi camera den dok amik hari tu...ha baru nie ha dapek nak lotak kat blog den....cito pun dah basi tapi den kuarkan jugak la...kesian adik den ni ha...biarpun dah jadi pengantin lamo...den anggap mcm baru semalam yolah ekau kawin....kalu ni bertandang pulak dokek Juasseh...kek mano??..aiyolahaiii...Nogori la...yang ado no.9 tu haa....

bilo cik siti wan kombang bertomu ujang aiii....tak berbolit lidah di buek ey...tapi dek cinto dan kasih sayang...mako bersatu juolah...hari tu nikah ey kat cheras...tak la poie jauh ke timor tu...jadi2 lah kat KL yo...la ni bertandang pulak kat umah jantan...ehhh..silap...umah abang ey ahhh....tema coklat juolah...


ompek beranak yo...kocik tp meriah...pakcik makcik sobar yo la...duo puteri rezeki bosar tu...dapek hero jadi menantu....ringan la sikit bahu lopaih ni...ghayo ada menantu buek kojo....tolong2 kek dapo kan...


sampai yo kek umah abang ey...naik teruih pelamin terbontang lueh kat atas umah...den agak serambi dalam...sodap dok umah kampung...sojokkk...nak ditopong tawar...den mudo laie...(perasan bona aku ni)...langsung den amik gambar yo lah...jadilah buat tepek dalam blog den ni.


citor banyak pun den bukan pandai bona ckp nogori...buleh la..pasal den ni asal melako....bunyi2 tu samo la kan....haaa...dah konyang makan...tinggal maso nak ditinggalkan...yo la..dok la pulak umah abg...baru adil...jangan buek hal berat sebolah...hahaha...


dalam pado tu...den nak jugak la amik gambar...amik berkat kato orang...ingat sonang nak jago kenangan yang ado ni...esok luso dah tuo den hadap balik gambar2 ni...mau den golak sowang2...


asal kawen kek...asal kawen kek...jarang bona orang buek pulut...tapi buleh la...budak2 tak buleh makan...esok bosar gagap ckp ey....tapi lawa la ideo buek ni...sodap2...


acehaii...nak jugak la den bergambar...dah nak balik dah...moh la balik....pengantin pun nak rehat...duo kenduri....lopaih ni poie makan angin la...balik jangan kombong dek angin udah la...biar ponoh dek isi...copek2 jadi tigo...


 Tak do apo nak cakap...hanyo doa yo lah buek korang berduo....jago rumahtanggo tu elok2...gadoh tu adatla...akak ekau pun gado jugak...tapi bukan dengan laki...gado dengan web.gsc...garo2 den nak tompah tiket transformor tak dapek....adohaiiiii....paneh hati den...


Selamat Pengantin Baru....my dear sis Farah...